Nurt ten został zapoczątkowany w Stanach Zjednoczonych w latach 70 przez Steve’a de Shazera i Insoo Kim Berg. W 1978 roku wspólnie założyli oni Brief Familly Therapy Center w Milwaukee, gdzie stworzyli model Terapii Krótkoterminowej Skoncentrowanej na Rozwiązaniach (Brief Solution Focused Therapy). W Polsce podejście to rozwija się od początku lat 90.
To co odróżnia TSR od innych nurtów terapeutycznych to brak zgłębiania i szczegółowego analizowania natury problemu. Istotne jest koncentrowanie się na teraźniejszości i przyszłości.
Podstawowe założenia Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach [TSR]:
- Koncentracja na pozytywach, rozwiązaniach, teraźniejszości i przyszłości, kierunek terapii wyznacza nie problem, a potrzeby.
- Nie trzeba znać szczegółów dotyczących problemu, aby znaleźć rozwiązanie.
- Nigdy nie jest zawsze, zawsze są momenty gdy najgorsza rzeczywistość wygląda trochę lepiej – wyjątki od problemu sugerują stosowne rozwiązania.
- Małe zmiany wywołują duże zmiany.
- Klienci są pełni zasobów potrzebnych do znalezienia rozwiązania.
- Klient jest ekspertem od swojego życia, czasami potrzebuje jednak wsparcia.
- Klienci znają stosowne rozwiązania, oni określają cele terapii.
- Opór nie jest użyteczną koncepcją w pracy – współpraca jest nieuchronna.
- Istnieje wiele sposobów spojrzenia na daną sytuację, żaden nie jest bardziej właściwy niż inne.
źródło: http://www.psttsr.pl
Filozofia centralna Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach:
Założenia Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach sprowadzają się do tzw. filozofii centralnej. Jej tezy odnoszą się zarówno do terapeutów jak i samych klientów:
Jeśli coś działa, rób tego więcej.
Warto powtarzać te czynności i zachowania, które są pomocne. Bardzo często klient doskonale zdaje sobie sprawę z tego co robić, ale w obliczu napotkanych trudności nie jest tego w pełni świadomy.
Jeśli coś nie działa, rób coś innego.
Jeśli coś nie przynosi efektów należy zaprzestać robienia tego i zastanowić się nad innym działaniem. Bardzo ważne jest przyjrzenie się temu co być może już było lub może być pomocne. Często nawet najprostsze rozwiązania są w stanie coś zmienić.
Jeśli coś się nie zepsuło, nie naprawiaj tego.
Bardzo dużo ludzi ma mylne przekonanie, że rozwiązanie problemu wymaga analizowania przeszłości, a osiągnięcie zmiany jest długim i skomplikowanym procesem. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach zakłada, że to klient decyduje nad czym chce pracować, czego potrzebuje oraz co jest mu pomocne.